در چه صورت دختر بدون اجازه پدر میتواند ازدواج کند؟

در چه صورت دختر بدون اجازه پدر میتواند ازدواج کند؟

در قانون مدنی ازدواج دختر بدون اجازه پدر و یا جد پدری  برای دختر باکره امکان پذیر نیست. نکاح دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد موقوف به اجازه پدر یا جد پدر او است و هر گاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج نماید و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده پس از اخذ اجازه از دادگاه مدنی خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام نماید.

همانطور که می بینید در بخش اول این ماده قانونی، رضایت و اجازه پدر یا جد پدری در مورد ازدواج دختر باکره حتی اگر به سن بلوغ نیز رسیده باشد، الزامی در نظر گرفته شده است. علت این ضرورت را می توان اقتباس قانون مدنی ما از منابع فقه اسلامی در این مورد در نظر گرفت؛ علمای دینی بر این باورند که دختر باکره بایستی با اذن و اجازه پدر یا جد پدری به نکاح مردی که قصد ازدواج با او را دارد، در آید. با وبسایت دفتر یاب همراه باشید تا شرایط اجازه پدر برای ازدواج دختر را بررسی کنیم.

در چه صورت بدون اجازه پدر دختر میتواند ازدواج کند ؟

  • طبق قانون 1043 قانون مدنی کشور هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت با ازدواج دختر مخالفت کند اجازه او ساقط میشود و دختر با معرفی کامل مردی که میخواهد با او ازدواج کند به دادگاه میتواند نسبت به عقد در دفاتر ازدواج و طلاق اقدام به عقد کند.

 

  • درماده 1043 اجازه پدر و جد پدری برای دختر باکره نیاز است. ولی دختری که باکره نباشد نیاز به اجازه پدر ندارد. لزوما بکارت به معنی داشتن ازدواج قبلی نیست. و اگر بر اثر روابط نامشروع و یا وسایل بکارت از بین رفته باشد بدون اجازه پدر ازدواج دختر مورد قبول است.

 

  • طبق قانون 1043 از پدر و یا جد پدری در قید حیات نباشند دختر برای ازدواج نیاز به اجازه ندارد و در این صورت از دادگاه باید اجازه داده شود.

 

  • مطابق ماده 1044 قانون مدنی : ” در صورتی که پدر یا جد پدری در محل حاضر نباشند و استیذان از آنها نیز عادتاً غیر ممکن بوده و دختر نیز احتیاج به ازدواج داشته باشد، وی می تواند اقدام به ازدواج نماید.” بنابراین در صورت عدم حضور پدر مثلا رفتن به یک مسافرت طولانی دختر می تواند ازدواج کند البته در این مورد نیز باید از دادگاه کسب اجازه کند.
  • زنی که قبلا ازدواج کرده و شوهر او فوت کرده است یا از هم طلاق گرفته اند برای ازدواج بعدی خود به اجازه پدر نیاز ندارد. البته این موضوع با فرض ازاله بکارت در ازدواج است یعنی اگر دختر بعد از ازدواج اول خود که به دلیل فوت یا طلاق خاتمه یافته است، همچنان باکره بماند، باز هم به ترتیب گفته شده به اجازه پدر برای ازدواج نیاز دارد زیرا باکرگی شرط لزوم اجازه پدر است.
  • یکی از مورد توجه ترین موارد ازدواج بدون اجازه پدر، ازدواج دختر بالای سن 30 سال است. دختر بالای سن 30 سال در صورتی که در سلامت عقلی به سر ببرد و قدرت تشخیص داشته باشد می تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند.
  • در ماده 1043 به اجازه پدر یا جد پدری اشاره شده است یعنی اجازه یکی از این دو نفر برای ازدواج دختر باکره کافی است، از این رو در صورت عدم اجازه پدر اگر جد پدری با ازدواج موافق باشد، ازدواج با همین اجازه ثبت خواهد شد.
  • در صورتی که پدر محجور باشد یعنی مجنون یا سفیه باشد دیگر اجازه او برای ازدواج دختر دخالتی نخواهد داشت. حجر باید ثابت شود.

جمع بندی :

وبسایت دفتریاب شما را با دفاتر ازدواج و طلاق استان تهران و شرایط عقد و ازدواج در این دفاتر خانه ها آشنا میکند تا به راحتی و با آگاهی کامل درباره نحوه و شرایط ازدواج آشنا شوید و با پیدا کردن بهترین و نزدیک ترین دفاتر ازدواج طلاق به محل سکونت خود بهترین مراسم را برگزار کنید.

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها