شروط ضمن عقد در دفاتر ازدواج و طلاق چیست ؟

شروط ضمن عقد در دفاتر ازدواج و طلاق چیست ؟

شروط ضمن عقد امکانی است که قانون گذار در اختیار افراد قرار میدهد تا عقد و قرار داد مطابق با خواسته و انتظارات فرد نزدیک شود. ازدواج یک قانون لازم الجرا است که زن و مرد شروط و تعهداتی را باید بپذیرند و از حقوقی هم برخوردار میشوند. شروط ضمن عقد درواقع از این جهت مهم و دارای جایگاه است که در صورت امکان حقوقی اعمالی که در انحصار مرد است به زن هم تعلق بگیرد. با وبسایت دفتریاب همراه باشید تا نکات و شروط ضمن عقد را در دفاتر ازدواج و طلاق بررسی کنیم.

شروط ضمن عقد قابل درج در عقدنامه :

به طور کلی شروط ضمن عقد به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول شروطی که در همه عقد نامه ها وجود دارد و نیازی به درخواست از دفتر ازدواج و طلاق ندارد که اضافه شود. دسته دوم شروطی هستند که در عقد نامه وجود ندارد و در صورت تمایل زوجین اضافه میشود.
1 شرط تحصیل : زوج ، زوجه را تا هر مرحله از تحصیل که بخواهد و لازم باشد باید همراهی کرده.
2 شرط اشتغال : طبق قانون اگر شغل زن منافتی با مصالح خانواده ، حیثیت شوهر یا زن داشته باشد مرد میتواند زن را از ادامه اشتغال باز دارد. باتوجه به این قانون نوشتن این جمله در عقد نامه برای خانم هایی که تمایل به اشتغال بعد از ازدواج دارد ضروری است. زوج ، زوجه را در اشتغال به هر شغلی که مایل باشد و در هر کجا که شرایط ایجاب کند مخیر می سازد.
3 حق خروج از کشور : مطابق قانون زنان متاهل فقط با اجازه کتبی شوهر می توانند از کشور خارج شوند. در این صورت در عقدنامه باید چنین نوشته شود : زوج ، به زوجه وکالت بلاعزل می دهد که با همه اختیارات قانونی بدون نیاز به اجازه شفاهی یا کتبی مجدد از شوهر از کشور خارج شود. بنابر صلاح دید زن میتوان مدت ، مقصد و شرایط مربوط به سفر نیز در عقد نامه ذکر شود.
4شرط تقسیم اموال موجود میان شوهر و زن پس از جدایی: زوج متعهد می‌شود هنگام جدایی اعم از آن كه به درخواست مرد باشد یا به درخواست زن نیمی از دارایی موجود خود را اعم از منقول و غیرمنقول كه طی مدت ازدواج به دست آورده است به زن منتقل کند.بر این اساس، زوج ضمن عقد ازدواج متعهد می‌شود كه هر گاه طلاق به‌درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسرداری یا سوءاخلاق و رفتار او نباشد، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود را كه در ایام زناشویی با او به‌ دست آورده یا معادل آن را طبق نظر دادگاه، بلاعوض به زوجه منتقل کند.
5 حضانت فرزندان پس از طلاق: زوجین ضمن عقد خارج لازمی توافق ‌کنند اولویت در حضانت فرزند یا فرزندان مشترک در صورت طلاق با مادر باشد یا زوجین ضمن عقد خارج لازمی توافق کنند حضانت فرزند یا فرزندان مشترک در صورت طلاق با هر کدام از والدین خواهد بود که بنا بر مصلحت طفل باشد. تعیین مصلحت طفل بر عهده کارشناس یا داور مرضی‌الطرفین خواهد بود.
6 شرط وكالت مطلق زوجه در طلاق: زوج به زوجه وكالت بلاعزل با حق توكیل به غیر می‌دهد تا زوجه در هر زمان و تحت هر شرایطی از جانب زوج، به مطلقه کردن خود از قید زوجیت زوج به هر طریق اعم از اخذ یا بذل مهریه اقدام کند.
نکات مربوط به شروط ضمن عقد :
شروطی به عنوان شرط ضمن العقد برای دفاتر ازدواج و طلاق آماده شده است که سر دفتران موظف هستند قبل از قرائت صیغه عقد برای زوجین قرائت کنند و در صورت لزوم آگاهی لازم را در خصوص شرایط عقد بدهند تا طرفین با آگاهی کامل شروط را امضا کنند.
در قانون مدنی، شوهر در برابر زن دارای حقوق و اختیاراتی است كه زن فاقد آن است، از جمله طلاق دادن زن، ازدواج مجدد، تعیین محل سكونت و زندگی خانوادگی و … اگر چه این حقوق همراه با تكالیفی است كه شوهر در برابر زن و خانواده خود دارد، اما ممكن است برخی مردان از این حقوق قانونی سوءاستفاده کنند، بنابراین طبق مجوز قانون مدنی زنان نیز می‌توانند با استفاده از شروط ضمن‌العقد تا حدودی محرومیت‌های قانونی خود را جبران كنند.
باید افزود كه زوجین می‌توانند علاوه بر شروط چاپ شده در قباله نكاحیه هر شرطی را كه مایل باشند و خلاف مقتضای عقد نباشد، به آن اضافه كنند، از جمله زن می‌تواند شرط كند كه اجازه خروج از كشور را دارد و مرد نمی‌تواند مانع از خروج او شود یا زن حق انتخاب مسكن یا ادامه تحصیل و اشتغال به كار و حق حضانت طفل در صورت وقوع طلاق را داشته باشد.

شروط ضمن عقد که برای زوجین حق طلاق ایجاد می کند :

1 ندادن نفقه به مدت 6 ماه توسط شوهر
2 سوئ رفتار یا سوئ معاشرت زوجین در حدی که ادامه زندگی غیر قابل تحمل باشد.
3 ابتلای زوجین به بیماری صعب العلاج در حدی که زندگی زناشویی امکان پذیر نباشد.
4بتلای زوج به هرگونه اعتیاد مضری كه به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار کند.
5 زوج، زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترك كند (تشخیص ترك زندگی خانوادگی و تشخیص عذر موجه با دادگاه است) یا 6 ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت كند.
6 محكومیت قطعی زوج در اثر ارتكاب جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر در اثر ارتكاب جرمی كه مغایر با حیثیت خانوادگی و شئون زوجه باشد. تشخیص اینكه مجازات مغایر با حیثیت خانوادگی بوده، با توجه به وضع و موقعیت زوجه و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.
7 در صورتی كه پس از گذشت 5 سال، زوجه از شوهر خود به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر صاحب فرزند نشود.
8 در صورتی كه زوج مفقودالاثر شود و ظرف 6 ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود.
9 زوج بدون رضایت زوجه همسر دیگری اختیار كند یا به تشخیص دادگاه بین همسران خود به عدالت رفتار نکند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین ها